Στα 11 δισ. ευρώ ανήλθε, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα το 2020, καταγράφοντας αύξηση 35%, ενώ οι προοπτικές για τα επόμενα χρόνια είναι ο τζίρος να ανέλθει σε 15 δισ. ευρώ ετησίως. Τα παραπάνω στοιχεία έδωσε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Δουκίδης, μιλώντας στο διοικητικό συμβούλιο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ).
Την ίδια ώρα, πάντως, τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ) δείχνουν μεγάλη υστέρηση των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων –που αποτελούν και την πλειονότητα– στο ζήτημα αυτό με μόνο το 29% των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας να πραγματοποιούν πωλήσεις την περίοδο των εκπτώσεων μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων ή διά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Facebook και Instagram).Αντιθέτως, 7 στις 10 επιχειρήσεις είτε δεν πραγματοποίησαν καθόλου πωλήσεις είτε στράφηκαν στις τηλεφωνικές παραγγελίες. Στα στοιχεία του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ αποτυπώνεται και το χάσμα που βαθαίνει μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου λόγω κυρίως του χαμηλού βαθμού ψηφιακού μετασχηματισμού των πρώτων. Ετσι, λοιπόν, μόνο για μία στις δέκα επιχειρήσεις απέδωσε στη διάρκεια των εκπτώσεων το μοντέλο click away (προπαραγγελία ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά και παράδοση εκτός του καταστήματος).
Επιπλέον, τα στοιχεία δείχνουν ότι στις περιπτώσεις των μεγαλύτερων επιχειρήσεων που είχαν οργανωμένο ηλεκτρονικό κατάστημα οι απώλειες στις εκπτώσεις περιορίστηκαν στο 10%-20%.
Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, το 2020 το 60% των χρηστών Διαδικτύου έκανε τουλάχιστον μία αγορά μέσω Internet, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν 30%. Επιπλέον, το 2020 παρατηρήθηκε πολλαπλασιασμός πωλήσεων σε κάποιες κατηγορίες, ακόμη και 11 φορές πάνω, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση των τροφίμων. Ο ίδιος τόνισε ακόμη την είσοδο στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου πολλών νέων επιχειρήσεων, ακόμη και από την επαρχία, οι οποίες κατάφεραν να καλύπτουν τις ανάγκες των καταναλωτών πανελλαδικά, παρέχοντας ταυτόχρονα γρήγορη εξυπηρέτηση. Από την άλλη, όπως σημείωσε ο κ. Δουκίδης, μόνο το 40% των χρηστών που έκαναν αγορές μέσω Internet δηλώνουν ικανοποιημένοι, καθώς υπήρχαν συχνά προβλήματα στη διαθεσιμότητα των προϊόντων και φυσικά καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτών.
Στους νέους «παίκτες» συγκαταλέγονται και 8 startups που δραστηριοποιήθηκαν στον χώρο της παράδοσης παραγγελιών (delivery) με 3 από αυτές να κάνουν, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, εξαιρετικά δουλειά και να αποσπούν σημαντικό μερίδιο από πολύ γνωστές εταιρείες ταχυμεταφορών.
Αναφερόμενος στις προοπτικές του κλάδου στην Ελλάδα, ο κ. Δουκίδης υποστήριξε ότι ο τζίρος μπορεί να ανέλθει στα 15 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ ο αριθμός των επιχειρήσεων με οργανωμένο ψηφιακό κανάλι πώλησης μπορεί να φτάσει τις 25.000 που μπορεί να συνδυάζεται και με φυσικό κατάστημα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου υπολογίζεται σε 5 τρισ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση το 2020 σε σύγκριση με το 2019, κατά 25%, ελέω COVID-19. Στην Ευρώπη η σχετική αγορά υπολογίζεται σε 800 δισ. ευρώ.