Μία από τις μεγαλύτερες υποθέσεις διαφθοράς στην τοπική αυτοδιοίκηση αποκαλύπτεται στη Ρόδο, με την Πολεοδομία του νησιού να βρίσκεται στο επίκεντρο ενός πολυπρόσωπου κυκλώματος που φαίνεται να λειτουργούσε με οργανωμένη δομή και ξεκάθαρους ρόλους.
Η δικογραφία που σχηματίστηκε αποκαλύπτει ότι προϊστάμενοι, υπάλληλοι, αρχιτέκτονες και μηχανικοί είχαν μετατρέψει την υπηρεσία σε έναν μηχανισμό παράνομων «διευκολύνσεων» με αμοιβές που ξεκινούσαν από 5.000 ευρώ και έφταναν έως και 100.000 ευρώ για την «τακτοποίηση» αυθαίρετων κατασκευών και την έκδοση παράνομων οικοδομικών αδειών.
Το δίκτυο της διαφθοράς: Οι ρόλοι και οι κωδικές ονομασίες
Σύμφωνα με την έρευνα των αρχών, το κύκλωμα χρησιμοποιούσε κωδικοποιημένες φράσεις για να επικοινωνεί:
- «Μαρούλια» και «γράσο» = τα χρήματα
- «Ο ξάδερφος» = ο αναπληρωτής διευθυντής της υπηρεσίας
Στην καρδιά της οργάνωσης βρίσκονταν επτά βασικά πρόσωπα, μεταξύ των οποίων η προϊσταμένη του Τμήματος Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών και άλλοι υψηλόβαθμοι υπάλληλοι.
Οι αποκαλύψεις: Μετρητά, χρυσές λίρες και τσάντες πολυτελείας
Κατά τη διάρκεια των ερευνών, οι αρχές εντόπισαν στο σπίτι της προϊσταμένης σχεδόν 500.000 ευρώ σε μετρητά, καθώς και:
- 21 χρυσές λίρες
- Πλήθος πλαστών εγγράφων
- Σφραγίδες της Πολεοδομίας
- Πολυτελείς τσάντες Hermès και Louis Vuitton
Επιπλέον, ένας εκ των κατηγορουμένων είχε στην κατοχή του κυνηγετικό όπλο, αρχαία νομίσματα και κερδισμένα δελτία τυχερών παιχνιδιών, τα οποία εικάζεται ότι χρησιμοποιούνταν για τη νομιμοποίηση παράνομων εσόδων.
Πώς λειτουργούσε το κύκλωμα – Το μοντέλο δράσης
Εντοπισμός πελατώνΠολίτες που ήθελαν να τακτοποιήσουν αυθαίρετα ή να εκδώσουν άδειες παράνομα έρχονταν σε επαφή μέσω γνωστών και εργολάβων.
Καθορισμός τιμήςΗ «ταρίφα» κυμαινόταν ανάλογα με την υπόθεση. Οι συζητήσεις γίνονταν με κωδικές φράσεις για να μην κινήσουν υποψίες.
Παρέμβαση στις διαδικασίεςΥπάλληλοι και στελέχη της υπηρεσίας φρόντιζαν για την αλλοίωση εγγράφων, τις «πειραγμένες» αυτοψίες και τη μείωση προστίμων.
Παραλαβή ή απόκρυψη φακέλωνΚάποια έγγραφα εξαφανίζονταν ή αλλοιώνονταν ώστε να εξυπηρετούνται οι πελάτες του κυκλώματος.
Καταβολή χρημάτων και ολοκλήρωση της υπόθεσηςΟι «διευκολύνσεις» ολοκληρώνονταν αφού καταβαλλόταν το συμφωνημένο ποσό, συνήθως σε μετρητά.