Στη διάρκεια της ομιλίας του στο πλαίσιο της “Digital Learning Week” στο Παρίσι, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στη σημασία της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση και τις προκλήσεις που αυτή επιφέρει. Η εκδήλωση, η οποία διοργανώθηκε από την UNESCO από τις 2 έως τις 5 Σεπτεμβρίου, εστίασε στις βέλτιστες πρακτικές για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη μαθησιακή διαδικασία.
Σύμφωνα με τον Πιερρακάκη, η χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία αποσπά την προσοχή των μαθητών, με αποτέλεσμα να απαιτούνται έως και 20 λεπτά για να επανέλθουν στην πλήρη συγκέντρωση τους μετά από διακοπή λόγω χρήσης κινητού. Η διαπίστωση αυτή βασίζεται σε μελέτη της UNESCO και ενισχύει την επιχειρηματολογία για την απαγόρευση της χρήσης κινητών σε σχολικές αίθουσες.
Ο υπουργός τόνισε πως «η τεχνολογία είναι μέσο και όχι αυτοσκοπός», και επισήμανε ότι η χρήση της θα πρέπει να είναι μετρημένη και σχεδιασμένη ώστε να υποστηρίζει ουσιαστικά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Διεθνείς τάσεις στην απαγόρευση κινητών στα σχολεία
Η τάση για την απαγόρευση των κινητών στα σχολεία εξαπλώνεται σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Στο Βέλγιο, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, παρατηρήθηκε βελτίωση στην απόδοση των μαθητών μετά την απαγόρευση της χρήσης κινητών. Στο Βέλγιο, συγκεκριμένα, τα σχολεία ζητούν από τους μαθητές να αφήνουν τα κινητά τους σε ντουλάπια κατά την είσοδό τους, μια πρακτική που ήδη εφαρμόζεται στο Διεθνές Σχολείο Bogaerts κοντά στις Βρυξέλλες.
Αντίστοιχα μέτρα εξετάζουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία και η Ιρλανδία, ενώ στην Ολλανδία η απαγόρευση είναι ήδη σε ισχύ. Οι ανησυχίες επικεντρώνονται όχι μόνο στην απόσπαση προσοχής αλλά και στο φαινόμενο του διαδικτυακού εκφοβισμού, το οποίο εντείνεται με την αλόγιστη χρήση των κινητών.
Η ανάγκη για υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας
Η ανάγκη για ρυθμίσεις που θα επιτρέπουν την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας στα σχολεία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Ο καθηγητής Lieven De Marez από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, υποστηρίζει ότι αν και τα κινητά τηλέφωνα είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των μαθητών, η εκπαίδευση θα πρέπει να επικεντρωθεί στο να διδάξει τη σωστή χρήση τους. Ωστόσο, η επιβολή περιορισμών, όπως η πλήρης απαγόρευση, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση φαινομένων εκφοβισμού και στην καλύτερη συγκέντρωση των μαθητών.
Το μέτρο «Κινητό στην τσάντα» στα ελληνικά σχολεία
Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση ακολουθεί το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών με την εισαγωγή της απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία από τη νέα σχολική χρονιά. Το μέτρο αυτό, που συνοδεύεται από το σύνθημα «Κινητό στην τσάντα», επιδιώκει να ελαχιστοποιήσει την απόσπαση της προσοχής των μαθητών και να ενισχύσει τη συγκέντρωση τους στη μαθησιακή διαδικασία.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι η πρωτοβουλία αυτή θα χρειαστεί τη στήριξη όλων των εμπλεκομένων, επισημαίνοντας ότι τα κινητά μπορούν να φέρνονται στο σχολείο, αλλά θα πρέπει να παραμένουν στις τσάντες κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου συνόλου μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και στη δημιουργία ενός πιο αποδοτικού μαθησιακού περιβάλλοντος.
Συμπεράσματα
Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση είναι αναπόφευκτη, αλλά θα πρέπει να γίνεται με σχέδιο και σύνεση. Τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να προσαρμόζονται στις νέες τεχνολογικές προκλήσεις, διατηρώντας πάντα στο επίκεντρο το καλό των μαθητών και την ποιότητα της μάθησης. Η φετινή “Digital Learning Week” ανέδειξε την ανάγκη για υπεύθυνη και στρατηγική χρήση της τεχνολογίας, τονίζοντας παράλληλα τα ηθικά ζητήματα και τις επιπτώσεις της ψηφιοποίησης στην κοινωνία.