Στις 16 Σεπτεμβρίου 2022, η 22χρονη Ιρανή Μαχσά Αμίνι επίσης γνωστή ως Ζίνα Αμίνι, πέθανε στην Τεχεράνη του Ιράν, ενώ βρισκόταν υπό κράτηση, πιθανώς λόγω αστυνομικής βίας.
Η Αμίνι συνελήφθη από την αστυνομία ηθών, η οποία υπάγεται στην Διοίκηση Επιβολής του Νόμου της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν. Η αστυνομία ηθών του Ιράν επιβλέπει την συμμόρφωση των Ιρανών με τον ενδυματολογικό κώδικα του Ισλάμ.
Η Αμίνι συνελήφθη γιατί παραβίαζε τους κανόνες της ισλαμικής θρησκείας όσον αφορά την σεμνότητα. Η αστυνομία είπε ότι κατέρρευσε ξαφνικά και ενώ βρισκόταν στο κέντρο αναμόρφωσης, και έπεσε στο πάτωμα. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο όπου διαπιστώθηκε ότι ήταν εγκεφαλικά νεκρή – πέθανε μετά από δύο ημέρες.
Ο πατέρας της Αμίνι, αμφισβήτησε έντονα την εξήγηση της Αστυνομίας υποστηρίζοντας ότι ψεύδονται. Διαφορετικές εκδοχές για τον τρόπο θανάτου της εμφανίστηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χωρίς όμως ακόμα να έχει ξεκαθαριστεί τίποτα,
Πολλοί άνθρωποι από όλο τον κόσμο αντέδρασαν στον θάνατο της Αμίνι, ο οποίος σύμφωνα με ορισμένες πηγές ειδήσεων, έγινε σύμβολο της βίας κατά των γυναικών στην Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν
Λίγα χρόνια πίσω ένας θάνατος μιας 23χρονης Καλλονής είχε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα στα σχόλια και τις αντιδράσεις του κόσμου.
ΤΙ ΕΓΙΝΕ το 2015 στο ΙΡΑΝ;
Ήταν ένα αυτοκινητικό δυστύχημα όπως τόσα άλλα, όμως έγινε σύμβολο μίας γενιάς που ζει μέσα στην οικονομική ανισότητα. Η πανάκριβη Porsche έφυγε από τα χέρια της 20χρονης καλλονής Παριβάς Ακμπαρζαντέχ και χτύπησε σε κάποιο δέντρο σε έναν από τους πολυσύχναστους δρόμους της Τεχεράνης.
Η ίδια πέθανε ακαριαία. Ο άνδρας που βρισκόταν δίπλα της, ο πλούσιος εγγονός ενός Αγιατολάχ με το όνομα Μοχάμαντ Χοσεΐν Ραμπανί-Σιράζι, κατέληξε λίγο αργότερα. Επρόκειτο σύντομα να παντρευτεί, αλλά όχι την Ακμπαρζαντέχ.
Θα μπορούσε να αποτελεί μια ακόμη θλιβερή ιστορία όπου δύο νέοι χάνουν άδικα τη ζωή τους, αλλά για πολλούς Ιρανούς το συμβάν δεν αποτέλεσε αφορμή για θρήνο, αλλά για… γιορτή.
Μόλις η ταυτότητα της νεαρής οδηγού έγινε γνωστή και οι φωτογραφίες της ίδιας αλλά και του κατεστραμμένου αυτοκινήτου άρχισαν να εμφανίζονται στα ΜΜΕ, τα σχόλια άρχισαν να πέφτουν βροχή στα social media και πολλά απ’ αυτά ήταν γεμάτα θυμό, μίσος και ζηλοφθονία. Οι ακόλουθοι της νεκρής κοπέλας αυξήθηκαν από 20.000 σε 40.000 μέσα σε λίγες μόλις μέρες και κάτω από τις φωτογραφίες τα περισσότερα σχόλια συνοψίζονται στο «έπαθε αυτό που της άξιζε».
«Καλά ξεκουμπίδια» έγραψε κάποιος κάτω από μια φωτογραφία της Παριβάς. «Αυτό το κορίτσι έριξε φωτιά στους φυσιολογικούς ανθρώπους, τώρα έριξε φωτιά στον εαυτό της».
«Θα έπρεπε να ξέρεις ότι αυτή η μέρα θα έρθει αφού βγήκες έξω έτσι», γράφει μία χρήστης με το όνομα Σάρα. «Έπαθες αυτό που σου άξιζε».
«Δόξα τον Θεό που ακόμα και όταν δεν υπάρχει δικαιοσύνη σε αυτό τον κόσμο σχετικά με τη διανομή των χρημάτων και του πλούτου, υπάρχει δικαιοσύνη στον θάνατο. Μου αρέσει η δικαιοσύνη του Θεού με την οποία τα πλούσια και νέα παιδιά πεθαίνουν μαζί με τους απελπισμένους φτωχούς που δεν έχουν καμιά ελπίδα στη ζωή τους», ανέφερε ένας άλλος.
Τι προκάλεσε αυτή την απίστευτη… αγαλλίαση; Όχι το γεγονός ότι η πανέμορφη 20χρονη οδηγούσε το αυτοκίνητο ενός άνδρα που επρόκειτο να παντρευτεί μια άλλη. Αυτό που εξόργισε τον κόσμο ήταν ότι για τα πλούσια παιδιά του Ιράν δεν ισχύουν οι αυστηροί κανόνες που ισχύουν για τους φτωχούς. Η τρομακτική ανισότητα ρημάζει την κοινωνική συνοχή της χώρας και σε πολλές περιπτώσεις η διαφθορά των πλουσίων είναι αβάσταχτα προκλητική.
Ούτε ο Ιρανός ηγέτης Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ άφησε το συμβάν ασχολίαστο, τονίζοντας ότι οι νέοι πλούσιοι που επιδεικνύουν τον πλούτο τους «δημιουργούν ψυχολογική ανασφάλεια στην κοινωνία».
Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα τέτοιο ζήτημα προκαλεί αναταραχή στα social media του Ιράν. Πέρυσι, η απρόκλητη προβολή των πλουσιόπαιδων του Ιράν μέσω του Instagram με το hashtag #richkidsoftehran (#ταπλούσιαπαιδιάτηςτεχεράνης) οδήγησε σε τεράστιες αντιδράσεις.
Οι φωτογραφίες έκαναν τον γύρο του κόσμου και δεν είχαν καμία σχέση με αυτό που έχει κανείς στο μυαλό του όταν σκέφτεται τις συντηρητικές μουσουλμανικές χώρες: νέοι άνθρωποι με μαγιό σε πολυτελείς βίλες, μπροστά από πανάκριβα αυτοκίνητα, γυναίκες ντυμένες προκλητικά με διάσημους οίκους μόδας, με ύφος γεμάτο υποσχέσεις.
Πρόκειται για δύο διαφορετικούς κόσμους, με το χάσμα μεταξύ των φτωχών και των πλουσίων να αυξάνεται μέρα με τη μέρα, ενώ παράλληλα ο θρησκευτικός φανατισμός σκληραίνει. Όπως φαίνεται όμως, μόνο για τους φτωχούς…