Μια νέα μελέτη δείχνει πως τα τραγούδια γίνονται όλο και πιο απλά, επαναληπτικά, θυμωμένα και εγωκεντρικά τα τελευταία 40 χρόνια.
Τα τελευταία χρόνια, η συζήτηση γύρω από το TikTok και τη συνεχώς μειούμενη διάρκεια της προσοχής μας έχει φτάσει σε νέα ύψη. Παράλληλα, το περιεχόμενο γίνεται όλο και πιο σύντομο και παράλογο, προσαρμοσμένο σε υπερδιεγερμένα αλλά και βαρεμένα μυαλά – σκεφτείτε τα “sludge content” και την viral επιτυχία “Skibidi Toilet”. Τώρα, μια νέα μελέτη έδειξε ότι οι στίχοι των τραγουδιών γίνονται πιο απλοί, θυμωμένοι, εγωκεντρικοί και επαναληπτικοί – υπέροχα!
Η έκθεση, που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα, ανέλυσε τους στίχους σε περισσότερα από 12.000 αγγλόφωνα τραγούδια των τελευταίων 40 ετών, σε είδη όπως η rap, η country, η pop, η R&B και η rock.
Η μελέτη δεν επικεντρώνεται σε συγκεκριμένους σύγχρονους καλλιτέχνες, αλλά μάλλον στις αλλαγές στον τρόπο που καταναλώνουμε τη μουσική, από τους δίσκους βινυλίου στα CD και, τώρα, στις πλατφόρμες streaming με αλγόριθμους. “Αυτό που παρατηρούμε επίσης τα τελευταία 40 χρόνια είναι μια δραστική αλλαγή στο μουσικό τοπίο – από τον τρόπο πώλησης της μουσικής μέχρι τον τρόπο παραγωγής της”, γράφει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Έβα Ζάνγκερλε από το Πανεπιστήμιο του Ίνσμπρουκ της Αυστρίας.
Πράγματι, η τελευταία δεκαετία έχει δει μια τεράστια μετατόπιση στον τρόπο που καταναλώνουμε τη μουσική, με τις λίστες αναπαραγωγής που δημιουργούνται από αλγόριθμους να ενθαρρύνουν την ακρόαση περιβάλλοντος και τους ανθρώπους να ακούνε μουσική στο παρασκήνιο στο σχολείο ή στη δουλειά, χωρίς να αναφέρουμε τον ρόλο του TikTok στην εξάπλωση της viral δημοτικότητας για προηγουμένως άγνωστους καλλιτέχνες. “Τα πρώτα 10-15 δευτερόλεπτα είναι καθοριστικά για το αν θα παραλείψουμε το τραγούδι ή όχι”, λέει η Ζάνγκερλε.
Αλλά δεν είναι μόνο οι πλατφόρμες που διαμορφώνουν τα μουσικά μας γούστα. Η έκθεση επισημαίνει ότι οι στίχοι μπορούν να είναι «ο καθρέφτης της κοινωνίας», αντανακλώντας τις αλλαγές στις αξίες και τα συναισθήματα ενός πολιτισμού. Οι ερευνητές ανέλυσαν τα συναισθήματα που εκφράζονται στους στίχους, πόσες διαφορετικές λέξεις χρησιμοποιήθηκαν και πόσο συχνά επαναλαμβάνονταν. «Σε όλα τα είδη, οι στίχοι είχαν την τάση να γίνονται πιο απλοί και πιο επαναλαμβανόμενοι», προσθέτει η Zangerle.
Για παράδειγμα, λέξεις όπως «εγώ» ή «δικό μου» έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα, υπονοώντας τους τρόπους με τους οποίους οι στίχοι γίνονται πιο αυτο-εμμονικοί με την πάροδο του χρόνου. Υπήρξε μια αύξηση στους στίχους που εκφράζουν θυμό, αηδία ή θλίψη, αλλά αυτό δεν προκαλεί έκπληξη αν σκεφτεί κανείς ότι όλα συμβαίνουν στον κόσμο αυτή τη στιγμή.
Από όλα τα είδη, το ραπ βγήκε στην κορυφή για τους πιο οργισμένους στίχους. είναι επίσης το είδος με τις περισσότερες επαναλαμβανόμενες γραμμές, αν και αυτό μπορεί να οφείλεται στα τραγούδια που έχουν τις περισσότερες γραμμές για αρχή. Ένα άλλο εύρημα δείχνει πώς οι θαυμαστές της ροκ είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν στίχους από παλαιότερα τραγούδια, γεγονός που αντανακλά τη φθίνουσα δημοτικότητά του μεταξύ των τρεχουσών τάσεων της μουσικής.
Τούτου λεχθέντος, η έκθεση παραδέχεται ότι τα αποτελέσματα μπορεί να μην είναι ενδεικτικά της κατανάλωσης μουσικής παντού, δεδομένου ότι είναι ιδιαίτερα επικεντρωμένες στις ΗΠΑ, με βάση τα αποτελέσματα από τα τσαρτ Billboard. Η έκθεση αποτελεί συνέχεια μιας ανακοίνωσης τον περασμένο μήνα, η Universal Music Group (UMG), η μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία στον κόσμο, αφαίρεσε τη μουσική των καλλιτεχνών της από την εφαρμογή κοινής χρήσης βίντεο TikTok μετά τη λήξη της συμφωνίας άδειας χρήσης τους τον Ιανουάριο, η οποία σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο η μουσική θα εξαπλωθεί σε όλη την πλατφόρμα