Πιθανότατα δεν έχετε σκεφτεί πολύ τις μικρές μαύρες κουκκίδες που βρίσκονται στις άκρες των παραθύρων των αυτοκινήτων και των λεωφορείων. Σίγουρα φαίνονται ωραίες. Αλλά τι ακριβώς κάνουν;
Αυτές οι μαύρες κουκκίδες και οι μαύρες περιμετρικές ράβδοι είναι εκεί για ένα λόγο και δεν είναι για την διώχνουν την υγρασία από το τζάμι. Έχει να κάνει με τον τρόπο κατασκευής των παραθύρων των αυτοκινήτων.
Τις δεκαετίες του 1950 και του 1960, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούσαν κόλλα για να στερεώσουν τα παράθυρα των αυτοκινήτων αντί για μεταλλικές διακοσμήσεις. Είχε αποτέλεσμα, αλλά δεν ήταν ευχάριστο αισθητικά.
Εδώ εισάγονται οι μαύρες ράβδοι που βλέπετε σήμερα γύρω από τα παράθυρα των αυτοκινήτων, οι οποίες ονομάζονται “frits” (φρίτς). Οι φρίτς και οι κουκκίδες που τις περιβάλλουν, είναι φτιαγμένες από κεραμική βαφή. Οι φρίτς καλύπτουν την κόλλα, κρύβοντας την από το να φαίνεται
Και καθώς αυτές οι βαμμένες ράβδοι ψήνονται – ναι, ψήνονται – στο παράθυρο,κρατούν την κόλλα στη θέση της, η οποία στη σειρά της στερεώνει το παρμπρίζ.
Όσο για τις κουκκίδες, βοηθούν στη δημιουργία ενός ευχάριστου οπτικού μεταβατικού από τις παχιές μαύρες γραμμές στη διαφάνεια του παραθύρου. Δεν τοποθετούνται τυχαία· βρίσκονται σε ένα σχέδιο που είναι γνωστό ως “halftone pattern” (ημιτονικό μοτίβο), όπου γίνονται όλο και πιο μικρές και αραιές όσο η μαύρη γραμμή απομακρύνεται. Αυτό το μοτίβο είναι λιγότερο ξαφνικό για το μάτι από το άσπρο τζάμι δίπλα στην μαύρη βαφή.
Ωστόσο, οι κουκκίδες είναι εκεί για διακόσμηση. Πέραν του οπτικού αποτελέσματος, παρέχουν ελέγχο της θερμοκρασίας. Τα τζάμια των παραθύρων και των παρμπρίζ πρέπει να θερμαίνονται και να πάρουν το κατάλληλο σχήμα προτού τοποθετηθούν Αγγελική τούρτες. Το μαύρο βαμμένο τζάμι θερμαίνεται γρηγορότερα από το υπόλοιπο τζάμι. Οι κουκκίδες διανέμουν τη θερμότητα πιο ομοιόμορφα, προλαμβάνοντας το στρέβλωμα του παρμπρίζ στη θερμότητα.