Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στρέφει την προσοχή της στους influencers, ελέγχοντας εισοδήματα και έξοδα που δεν συνάδουν με τις φορολογικές δηλώσεις τους. Στο επίκεντρο βρίσκονται 20 γνωστοί influencers στην Ελλάδα, οι οποίοι, σύμφωνα με στοιχεία, χρεώνουν ακόμα και 10.000 ευρώ για μία ανάρτηση στα social media, αλλά παρουσιάζουν αδικαιολόγητες διαφορές μεταξύ δηλωθέντων και πραγματικών εισοδημάτων.
Ειδική ομάδα για ελέγχους
Η ΑΑΔΕ έχει συστήσει ειδική “task force” που ασχολείται αποκλειστικά με τη δραστηριότητα των influencers. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος, εξήγησε ότι η ΑΑΔΕ έχει προχωρήσει σε μια μεγάλη διασταύρωση στοιχείων, ελέγχοντας 3,8 εκατομμύρια ΑΦΜ κατά τον τελευταίο χρόνο. Από αυτούς, περίπου 800 άτομα έχουν κληθεί να δώσουν εξηγήσεις για ασυμφωνίες μεταξύ εισοδημάτων και εξόδων.
«Υπήρξαν περιπτώσεις ατόμων που δήλωναν εισοδήματα 10.000-30.000 ευρώ ετησίως, αλλά εμφανίζονταν να ξοδεύουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ», σημείωσε ο κ. Τσάπαλος. Οι έλεγχοι βασίζονται σε ψηφιακές μεθόδους, με χρήση αλγορίθμων που συγκρίνουν τις δαπάνες, τις τραπεζικές κινήσεις και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Μαύρο χρήμα και βαριά πρόστιμα
Η διακίνηση μαύρου χρήματος είναι ένας από τους κύριους στόχους των ελέγχων. Όπως εξήγησε ο κ. Τσάπαλος, όταν εντοπίζονται συναλλαγές ή αγορές που δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα, επιβάλλονται βαριά πρόστιμα. «Οι παραβάτες καλούνται να πληρώσουν τον φόρο για τα ποσά που απέκρυψαν, συν ένα πρόστιμο 50% επιπλέον. Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις, όπως η απόκρυψη ΦΠΑ, τα πρόστιμα είναι ακόμα πιο αυστηρά», υπογράμμισε.
Το νέο πεδίο ελέγχου: Social media και influencers
Η έρευνα εστιάζει σε influencers που δραστηριοποιούνται στα social media και διαφημίζουν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω εμπορικών συνεργασιών. Όπως εξηγεί η ΑΑΔΕ, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης απαιτούν από τους χρήστες να δηλώνουν όταν μια ανάρτηση είναι αποτέλεσμα εμπορικής συναλλαγής, κάτι που σε πολλές περιπτώσεις δεν τηρείται.
«Μιλάμε για άτομα με εκατομμύρια followers, που ενδέχεται να λαμβάνουν μεγάλα ποσά για τις αναρτήσεις τους. Δεν είμαστε ‘Μεγάλος Αδελφός’, αλλά όταν κάποιος ασκεί εμπορική δραστηριότητα, τότε χρειάζεται να δηλώνει τα έσοδά του», εξήγησε ο κ. Τσάπαλος.
Ευρωπαϊκή διάσταση
Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που ελέγχει τη δραστηριότητα των influencers. Η Κομισιόν έχει ξεκινήσει πανευρωπαϊκή έρευνα για το φαινόμενο, με στόχο την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της διακίνησης μαύρου χρήματος μέσω των social media.
Υπάρχουν και «σοβαροί influencers»
Παρά τις καταγγελίες για φοροδιαφυγή, ο κ. Τσάπαλος τόνισε ότι υπάρχουν και influencers που εργάζονται με απόλυτη διαφάνεια, δηλώνοντας κανονικά τα εισοδήματά τους. Η ΑΑΔΕ, όπως ανέφερε, θα συνεχίσει τους ελέγχους και για το 2024, με πιο εξελιγμένα ψηφιακά εργαλεία και αυτοματοποιημένες διαδικασίες για ταχύτερα αποτελέσματα.