Στις 7 Οκτωβρίου 1979, η πτήση SR 316 της Swissair, ένα αεροσκάφος τύπου DC-8, εκτελούσε το δρομολόγιο από τη Γενεύη προς την Αθήνα, όταν συνέβη ένα από τα πιο τραγικά αεροπορικά δυστυχήματα στη χώρα. Το αεροσκάφος, ενώ προσπαθούσε να προσγειωθεί στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελληνικού, αντιμετώπισε σοβαρές δυσκολίες που κατέληξαν σε μοιραία συντριβή.
Οι συνθήκες της προσγείωσης
Το αεροσκάφος άγγιξε τον διάδρομο με ταχύτητα περίπου 270 χλμ/ώρα και παρά την προσπάθεια των πιλότων να το επιβραδύνουν, δεν κατάφερε να διατηρήσει την πορεία του στον διάδρομο. Βγήκε από το τέλος του διαδρόμου και κατέληξε σε δημόσια οδό, περνώντας κοντά στο Γκολφ της Γλυφάδας. Κατά τη διάρκεια της πρόσκρουσης, η αριστερή πτέρυγα και η ουρά αποκολλήθηκαν, ενώ ξέσπασε μεγάλη πυρκαγιά που κατέστρεψε μεγάλο μέρος του αεροσκάφους.
Ανθρώπινες απώλειες και τραυματισμοί
Το δυστύχημα είχε τραγικές συνέπειες για τους 154 επιβάτες και το πλήρωμα που βρίσκονταν στο αεροπλάνο. Από αυτούς, 14 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, ενώ άλλοι 30 τραυματίστηκαν. Ανάμεσα στα θύματα υπήρχαν πολίτες από τη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Ιδιαίτερα συγκλονιστικό είναι το γεγονός ότι 100 από τους επιβάτες ήταν γιατροί, καθ’ οδόν για ένα σημαντικό ιατρικό συνέδριο στην Κίνα.
Επικίνδυνο φορτίο: Ραδιενεργά υλικά και διαμάντια
Πέρα από τους επιβάτες, το αεροσκάφος μετέφερε και ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο φορτίο. Συγκεκριμένα, μετέφερε 450 κιλά ραδιενεργών ισοτόπων και μια μικρή ποσότητα πλουτωνίου, το οποίο ανήκε σε έναν από τους επιβαίνοντες γιατρούς. Οι αρχές έλαβαν άμεσα μέτρα για να ελέγξουν την έκθεση στην ακτινοβολία των διασωστών και των πυροσβεστών που συμμετείχαν στην επιχείρηση διάσωσης.
Επιπλέον, υπήρχε στο φορτίο και μια αποστολή με βιομηχανικά διαμάντια αξίας δύο εκατομμυρίων δολαρίων, που είχαν ως τελικό προορισμό τη Βομβάη. Δυστυχώς, τα περισσότερα από τα άκοπα διαμάντια βρέθηκαν μεν, αλλά είχαν υποστεί καταστροφές από την υψηλή θερμοκρασία της πυρκαγιάς.
Τα αίτια της τραγωδίας
Η έρευνα που ακολούθησε κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι δύο πιλότοι, ο 48χρονος κυβερνήτης και ο 38χρονος συγκυβερνήτης, δεν πραγματοποίησαν την κατάλληλη ελεγχόμενη προσέγγιση. Η υπερβολική ταχύτητα με την οποία επιχείρησαν την προσγείωση θεωρήθηκε το κύριο αίτιο που προκάλεσε την απώλεια ελέγχου του αεροσκάφους.
Η δικαστική διαδικασία και οι συνέπειες
Η δίκη των υπεύθυνων πιλότων πραγματοποιήθηκε τέσσερα χρόνια μετά το δυστύχημα, το 1983. Οι δικαστικές αρχές καταδίκασαν τον κυβερνήτη σε ποινή φυλάκισης πέντε ετών και τον συγκυβερνήτη σε 2,5 χρόνια. Ωστόσο, οι δύο άνδρες αφέθηκαν ελεύθεροι με εγγύηση και κατέθεσαν έφεση κατά της απόφασης.
Στη διάρκεια της έφεσης, το δικαστήριο αποφάσισε πως οι ποινές τους μπορούσαν να εξαγοραστούν. Αν και δεν επέστρεψαν ποτέ στο πιλοτήριο, συνέχισαν να εργάζονται στη Swissair, αλλά σε διαφορετικές θέσεις, μακριά από την πτήση.
Κληρονομιά της τραγωδίας
Η τραγωδία στο Ελληνικό παραμένει μια από τις πιο σημαντικές και δραματικές αεροπορικές καταστροφές που έχουν συμβεί στην Ελλάδα. Η μνήμη του συμβάντος συνεχίζει να επηρεάζει τα πρότυπα ασφάλειας των αερομεταφορών και να υπενθυμίζει τη σημασία της αυστηρής τήρησης των κανόνων και των διαδικασιών στις αεροπορικές επιχειρήσεις.